Komiksové bubliny
Cíl: náhled na vlastní kulturu v různých kontextech.
Klíčové kompetence: kulturní identita (uvědomění si vlastního „kultur–
ního závaží“ ­ kulturního já), předcházení předsudkům, stereotypům ­ to–
lerování odlišnosti.
Cílová skupina: individuálně nebo týmově, 6–12 lidí, užitečnější bude
od 15 let výše, monokulturní i interkulturní skupina. 
Čas: 45 minut, může navázat delší diskuse.
Pomůcky: velkoformátové papíry ­ tabule, popř. balicí papíry a popiso–
vače, pro individuální provedení stačí tužka a papír.
Postup: 
Účastníci se rozdělí do tří skupin a poodejdou od sebe tak, aby byli z do–
slechu. 
Instrukce pro první skupinu: Na obrázek namalujte človíčka. Z pusy mu
vychází velká komiksová bublina. Začátek textu zní: „Jsem (příslušník kul–
tury, např. Čech, Evropan, zaměstnanec IBM...) a...“ Zaplňte prostor bubli–
ny dalším textem. 
Instrukce pro druhou skupinu: Na obrázek namalujte dva človíčky.
Z pusy jim vychází velká komiksová bublina. Začátek textu zní: „Jsme (pří–
slušníci kultury, např. Češi, Evropani, zaměstnanci IBM...) a u nás...“
Zaplňte prostor bubliny dalším textem. 
Instrukce pro třetí skupinu: Na obrázek namalujte človíčka a dva človíč–
ky. Těm dvěma z pusy vychází velká komiksová bublina. Začátek textu zní:
„Ty jsi ten (příslušník kultury, např. Čech, Evropan, zaměstnanec IBM...)
a...“ Zaplňte prostor bubliny dalším textem. 
Po zpracování obrázků (5–10 min) si účastníci skupin postupně prezen–
tují kresby a diskutují o vyjádřených postojích. 
Diskuse (vyhodnocení) ­ příklady otázek pro moderování diskuse:
Vystihuje text to, co jste chtěli vyjádřit?
Které z vyjádřených věcí jsou vám příjemné, které ne?
Mělo by se na tom něco změnit? Co pro to můžete udělat?
Kdo jsou ti dva človíčci na posledním obrázku, kdo vás takhle vnímá? 
Shodují se vyjádřené pohledy, shodujete se všichni se smyslem textů?
186
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>